Program Rządowy „Dobry start”

Program Rządowy „Dobry start”

Wnioski o świadczenie z Programu Rządowego „Dobry start” będzie można składać od 1 lipca 2018 r. wyłącznie drogą elektroniczną poprzez bankowość elektroniczną i ministerialny portal Emp@tia, natomiast drogą papierową – od 1 sierpnia 2018 r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Ujsołach; ul. Gminna 1; 34-371 Ujsoły.

W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach od 11 czerwca do 31 sierpnia 2018 r. w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 14.00  zostaje uruchomiona infolinia pod nr telefonu 32/6063003 – dla osób zainteresowanych złożeniem wniosku o świadczenie, jak i pracowników samorządów gminnych i powiatowych realizujących Program Dobry Start.

Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej https://www.mpips.gov.pl/DobryStart   udostępniony jest przystępny i szczegółowy podręcznik będący przewodnikiem po przepisach rozporządzenia Rady ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”.

  • Dla kogo wsparcie?

Świadczenie „Dobry Start” przysługuje raz w roku na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia.

  • Jak otrzymać świadczenie „Dobry Start”?

Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka, a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

  • Gdzie złożyć wniosek?

 Wnioski o świadczenie będą przyjmowane i realizowane przez te same instytucje , które realizują obecnie świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. Chodzi tu o urząd miasta/gminy, ośrodek pomocy społecznej lub inną jednostkę organizacyjną (np. centrum świadczeń)  właściwą dla miejsca zamieszkania rodzica ubiegającego się o wyprawkę na dziecko (w przypadku powiatów świadczenia będą realizowane przez powiatowe centra pomocy rodzinie).

  • Kiedy złożyć wniosek?

 Wniosek – podobnie jak wnioski o świadczenie wychowawcze z programu „Rodzina 500+” – będzie można składać już od 1 lipca online przez stronę Ministerstwa Rodziny empatia.mrpips.gov.pl oraz przez bankowość elektroniczną, a od 1 sierpnia drogą tradycyjną (papierową).

 

Ważne! Wniosek należy złożyć do 30 listopada.

 

  • Kiedy rodzina otrzyma wsparcie?

 

W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny wyprawkę otrzymają nie później niż 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach gminy będą miały maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku na jego rozpatrzenie i wypłatę świadczenia. Złożenie wniosku o świadczenie „Dobry Start” w lipcu i sierpniu to gwarancja wypłaty świadczenia nie później niż do 30 września.